Pædagogisk Læreplan

Børnehuset Broens Pædagogiske Læreplan er vores 'manual' for vores pædagogiske arbejde.

Som personalegruppe er vi meget optaget af, at udvikle os i takt med den sidste pædagogiske forskning, de enkelte børn og børnegruppens behov.
Vores Pædagogiske Læreplan er et dynamisk dokument, som vi ind imellem ændrer på, efterhånden som vi som personale udvikler os gennem uddannelse og sparring.

De Pædagogiske Læreplaner, bygger på seks overordnede læringsområder.

Alsidig personlig udvikling:
Dette område fokuserer på barnets selvopfattelse og selvstændighed, sociale kompetencer, og at barnet udvikler en forståelse for egne og andres følelser.

Social udvikling:
Omfatter børnenes evne til at indgå i fællesskaber, samarbejde, udvikle venskaber, og forståelse for demokratiske principper og deltagelse.

Kommunikation og sprog:
Fokuserer på udvikling af barnets sproglige bevidsthed og evner, både mundtligt og skriftligt, samt at fremme lysten til at lære nye ord og betydninger.

Krop, sanser og bevægelse:
Dette område har til formål at styrke barnets motorik, kropsbevidsthed og sundhed gennem fysisk aktivitet og bevægelse.

Natur, udeliv og science:
Formålet er at vække barnets nysgerrighed og lyst til at udforske naturen og naturfænomener, samt forståelse for bæredygtighed.

Kultur, æstetik og fællesskab:
Området skal støtte barnets evne til at udtrykke sig kreativt gennem æstetiske og kulturelle udtryksformer og forstå kulturelle sammenhænge.

Disse læringsområder er tænkt som en ramme for vores pædagogisk praksis, hvor det enkelte barns nysgerrighed, læring og udvikling understøttes på en måde, der tager udgangspunkt i barnets egne forudsætninger og interesser.

I vores vedhæftede Pædagogiske Læreplan for Børnehuset Broen, kan du læse mere detaljeret omkring, hvordan vi arbejder med ovenstående.

Broen - Pædagogisk Læreplan 2020 v1.1.pdf

Shape Created with Sketch.