KRAP står for Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Pædagogik.
Det er en pædagogisk tilgang, som bygger på tre grundprincipper:
- Kognitiv: Man arbejder med at forstå barnets tanker, følelser og handlinger. Ved at blive bevidst om egne mønstre kan barnet (og de voksne omkring det) finde nye strategier og handlemuligheder.
- Ressourcefokuseret: Fokus er på barnets styrker og muligheder – frem for primært at se på problemer eller mangler. Barnet ses som kompetent og med potentiale til udvikling.
- Anerkendende: Relationer og kommunikation bygger på respekt, forståelse og en positiv tilgang. Det handler om at se og møde barnet med udgangspunkt i dets oplevelser og intentioner.
I praksis betyder KRAP, at man arbejder systematisk med observation, refleksion og dialog for at støtte barnets trivsel, udvikling og læring. Tilgangen giver personalet redskaber til at analysere situationer, forstå barnets perspektiv og finde pædagogiske handlinger, der styrker barnets deltagelse i fællesskabet.