Samarbejde omkring ferieplanlægning
Ferieanmodninger:
Op til ferieperioder som 'Vinterferie', 'Påskeferie', 'Kr. Himmelfartsferie', 'Sommerferie', 'Efterårsferie' og 'Juleferie', sender vi ud 'Ferieanmodninger' i Aula.
Baggrunden for at vi sender 'Ferieanmodninger' er, at vi har begrænsede ressourcer, og vores førsteprioritet i denne sammenhæng er, at vi ikke spilder personaleressourcer ved at vi sætter for meget personale på, i ferieperioder, hvor der ikke kommer så mange børn.
Lovgivning og overenskomster:
Personalet skal også have afholdt deres ferie, og der er ferielovgivning og overenskomster som skal overholde, og som afgør, hvornår vi udsender 'Ferieanmodningerne'.
Personalet har krav på at vide, om de holder ferie eller ej;
- 1 måned inden vinter-, påske, efterårs-, eller juleferie
- 3 måneder inden sommerferie (1. april)
Så for at ledelsen skal kunne overholde lovgivning og overenskomster, så skal ledelsen have svar fra forældrene en uges tid inden de ovenstående tidsfrister, sådan at ledelsen kan nå at lave arbejds- og ferieplaner inden de ovenstående tidsfrister udløber.
Samarbejde:
Vi forsøger altid at få afholdt så meget af personalets ferie som muligt, i de perioder hvor familier og børn holder ferie. Derfor er det vigtigt, at vi kender til, hvor mange børn som kommer.
De timer vi evt. spilder ved at vi sætter flere medarbejdere til at arbejde end nødvendigt, typisk ved at flere børn ikke møder op, kan vi ikke bruge de dage, hvor vi har alle børnene på stuen.
Vi prioriterer personalets tid sammen med børnene, så ift. ferieperioder er det vigtigt, at vi har et samarbejde mellem forældre og Børnehuset Broen, hvor forældrenes del i samarbejdet er, at melde til eller fra, ift. om børnene kommer eller ej.
Børnehuset Broens del i samarbejdet er, at vi sørger for, at der er de nødvendige personaleressourcer i ferieperioder og hele året.
Der er ingen tvang ift. at svare på 'Ferieanmodninger', men det betyder en hel del for sammenhængen på børnenes stuer hele året, at forældrene svarer, så godt de kan, på 'Ferieanmodningerne'.
Det er jo en realitet, at der altid vil være forældre som grundet sit eget arbejde ikke kan melde tilbage inden tidsfristen - eller der er familier som har meldt børnene fri, men hvor forældre bliver kaldt på arbejde, grundet en situation på arbejdspladsen.
Disse ting har vi altid forståelse for, da I som forældre hellere ikke altid er herre over eget arbejdsliv.
Så er der nogle gange børn som er tilmeldt at komme, som alligevel holder fri, da der eks. er bedsteforældre eller anden familie, som får mulighed for at holde fri med børnene.
Dette er det selvfølgelig også forståelse for, og en glædelig ting for børnene ☺️
Så hvis der er noget, vedr. arbejde eller andet, som gør det svært for Jer at give et svar, så tal med personalet, så de kender baggrunden.
Påmindelser:
Hvis forældre ikke svarer på 'Ferieanmodninger', så vil de pågældende forældre opleve at få påmindelser om at svare, også selv om de har givet besked på stuen.
Aula registrerer hvem der har svaret, og påmindelser udsendes i Aula til de forældre som ikke har svaret i Aula.
Aula registrerer hvem der har svaret, og påmindelser udsendes i Aula til de forældre som ikke har svaret i Aula.
Har du spørgsmål til ovenstående, er du altid velkommen til at kontakte ledelsen.