GROW Udviklingsleg

GROW:GROW

Alle fastansatte pædagoger i Børnehuset Broen uddannes i 'GROW-udviklingsleg', hvor vi får indsigt i og viden om legens betydning for barnets neuropsykologiske udvikling.

• Viden om den tidlige tilknytning og traumers betydning for barnets legeudvikling
  • Redskaber til at afdække barnets udviklingsalder inden for udvalgte områder
  • Metoder til at lave interventioner gennem leg indenfor barnets nærmeste udviklingszone
  • Indblik i hvordan legeudviklingen forløber og hvornår barnet er klar til konkurrerende lege
  • Oversigt over hvilke lege der stimulerer forskellige dele af barnets udvikling

Hvad er GROW?

Børnenes leg har en afgørende betydning for barnets trivsel, evne til at lære og derved udvikling.
Barnets legekompetencer udvikles i tæt samspil og tilknytning til legekammerater og de nære omsorgspersoner.

– Vygotskys perspektiv på leg:
'I legen kan barnet på tilpas vis få livet til at ligne det, der er inde i hovedet i forvejen.
Virkeligheden kan være svær at forstå for barnet, men i legen kan barnet lege sine oplevelser så mange gange, så det kommer til at ligne. Ligeledes kan barnets urealistiske ønsker opfyldes i legen, og legen bliver på denne måde en løsning på konflikten mellem barnets villen og kunnen. I legen kan barnet i fantasien gøre det, som endnu ikke er muligt i virkeligheden'.

Indenfor GROW beskrives legens betydning for barnets personlige og sociale udvikling med et neuropsykologisk udgangspunkt og der gives indsigt i og konkret viden om, hvordan udviklingsleg kan anvendes som en aktiv del af pædagogiske og psykologiske indsatser i arbejdet med det enkelte barn og børnegruppen. Derudover gives der redskaber til, hvordan man implementerer udviklingsleg i hverdagens rutiner og aktiviteter og en oversigt over, hvilke lege der stimulerer forskellige dele af barnets udvikling.

GROW-udviklingslege gavner alle børn, men er særligt gode i forhold til børn, der har svært ved:

• at holde opmærksomheden
  • at modtage omsorg og trøst
  • at regulere deres energi til konteksten
  • at indgå i turtagning
  • at overholde sociale spilleregler
  • at indgå i leg med andre børn
  • at leve sig ind i andres sted

(Aktuelt arbejdes der på, at lave et GROW-uddannelsesforløb for Pædagogiske assistenter og Pædagogmedhjælpere)