Ressourcegrupper

Et af vores overordnede indsatsområder iht. den styrkede pædagogiske læreplan er, at skabe ”bedre læring og trivsel for alle børn og et sammenhængende børneliv”.

RessourcegrupperVi har i Børnehuset Broen, som i de fleste dagtilbud, også børn som har behov for særlig støtte i sin opvækst.
I hver af vores to afdelinger (Afd. Kongeåen og Afd. Mindegade) er der fra 1. april 2023, etableret et 3-årigt forsøgsprojekt, hvor der bruges ekstra ressourcer på at skabe trygge, overskuelige og udviklende rammer for børn med forskellige forudsætninger, så de kan indgå i samme fællesskab.

Dette gør vi ved, at der på disse to stuer er færre børn, kendt personale som har fået efteruddannelse i en særlig tilrettelagt pædagogik, samt konsulentbistand fra Kolding Kommunes 'Team for Pædagogisk Kvalitetsudvikling'.

I hver af vores 2 Ressourcegrupper er der 4 børn som er visiteret gennem PPR. Det er børn med særlige behov, som ikke er større, end at de, i forvejen, går i vores børnehavegrupper.
Erfaringsmæssigt ved man, at børn som er i en ikke alderssvarende udviklet kan have det svært.
Ved at de går på stue med kun 12 børn som har en alderssvarende udvikling, og en bedre normering og mere fokuseret pædagogik, har vi en formodning om, at vi kan give disse børn en mere positiv udvikling.

De børn som visiteres til Ressourcegrupperne er børn, som allerede er på stuerne, sammen med de børn, de også skal være i Ressourcegrupperne med.

Det har været nødvendigt for nogle børn at skifte stue, for at lave grupper som er harmoniske ift. legekammerater og alder.

I de sammenhænge, hvor vi normalt samarbejder stuerne imellem (åbne/lukke, ferier, afvikling af møder, ture, etc.), vil Ressourcegrupperne indgå på lige fod med de andre grupper.

Projektet er politisk vedtaget og støttes økonomisk af Børne- og Uddannelsesforvaltningen. Pædagogiske konsulenter fra børneområdet vil derfor indgå i projektledelsen.

Formålet med projektet er at afprøve en mellemform, en blandig af almen- og specialpædagogik, hvor mellemformen giver særlig gode muligheder for, at børnene i udsatte positioner kan få den nødvendige hjælp og samtidig opleve at være en del af fællesskabet i et alment tilbud.

Mere fokuseret pædagogik
Meget af den omsorgsfulde og anerkendende pædagogik som vil blive gennemført i Ressourcegrupperne vil være genkendelig for børn, forældre og medarbejdere. Der bliver dog mere tid til det enkelte barn og mere fokus på rutiner, indretning og guidning af børnene.

Daglige rutiner:
Rutiner og genkendelighed giver børnene tryghed og ro i maven. Som forældre vil man blive inviteret ind i arbejdet med de daglige rutiner i Ressourcegrupperne.

Indretning:
Indretning af stuerne vil have fokus på tydelige markeringer af hvor aktiviteter og lege foregår. Vi laver ’rum i rummet’, legeøer, hjørner og andre afgrænsninger som giver børnene mulighed for, at fokusere på den vigtige leg.

Indretningen vil gør det muligt, at bevæge sig rundt på stuen uden at komme til at forstyrre andre, hvilket giver mere ro og færre konflikter blandt børnene.

Visuel guidning:
Det er ikke kun børn i udsatte positioner eller de helt små, der har god gavn af visuel guidning. Det har vi alle gavn af.
Visuel guidning bruger vi jo også i trafikken, på stadions og andre steder hvor mennesker bevæger sig rundt.
Derfor vil der være tydelige og tilgængelig dagsplaner, piktogrammer i garderoben der viser hvad man skal have på ud på legepladsen, bordplaner så barnet kan se hvor og med hvem det skal sidde, en plan over hvad der skal ske i samlingen, osv.

De som kender os vil se, at det er det vi gør i forvejen - bare med tid til at gøre det mere fokuseret :)

Ledelse:

Bjørnar Jørgensen